Apa Yang Boleh Saya Lakukan Tentang Tekanan Darah Tinggi Saya?

Apa Yang Boleh Saya Lakukan Tentang Tekanan Darah Tinggi Saya?

Soalan:

Saya telah mengalami tekanan darah tinggi untuk tahun- lepas Pada bulan Julai saya mempunyai mini-strok dan saya kini kepada beberapa dadah, termasuk aspirin. Doktor saya mahu saya mempunyai tekanan darah saya diperiksa setiap minggu. Boleh cadangkan apa-apa tindakan untuk membantu saya?

Jawapan:

Tekanan darah merujuk kepada kadar di mana darah dipam ke seluruh badan anda. Tekanan darah anda diukur dengan dua angka, berkata 20/90. Yang pertama dan yang lebih tinggi dipanggil sistolik, yang kedua diastolik. Sistolik ini merujuk kepada tekanan apabila kontrak jantung dan pengeluaran darah adalah maksimum. Diastolik adalah tekanan yang lebih rendah, apabila jantung melegakan untuk disewa di darah daripada paru-paru.

Tekanan darah perlu sentiasa dipantau dengan teliti oleh doktor anda. Walau bagaimanapun, ia turun naik apabila anda telah aktif atau tertekan. Memeriksa setiap minggu akan memberikan doktor anda gambaran yang baik dari apa yang sedang berlaku.

Pesakit yang mengambil ubat untuk tekanan darah tidak boleh terkeluar mereka sehingga mereka dipantau dengan teliti, kerana ini boleh membawa kepada komplikasi seperti strok, otak atau pendarahan retina, atau masalah buah pinggang. Anda boleh, sudah tentu, ikut nasihat yang saya berikan di bawah, tetapi jangan cuba untuk berhenti mengambil ubat anda tanpa kerjasama doktor anda.

Walau bagaimanapun, bagi pesakit yang telah baru-baru ini didiagnosis dan adalah di bawah zon bahaya (di bawah 125/85 bagi kumpulan umur bawah-40 'di bawah L50 / 90 untuk over40s), nasihat perubatan rasmi sekarang adalah untuk cuba perubahan gaya hidup seperti yang saya menggariskan di bawah selama setahun sebelum mengambil ubat-ubatan. Selalunya, ini akan menyebabkan banyak gejala-gejala berkurangan dengan ketara, kecuali tekanan darah tinggi wujud dalam keluarga atau adalah disebabkan oleh masalah berkaitan buah pinggang.

Perkara pertama yang perlu dilakukan apabila tekanan darah anda adalah adalah untuk kehilangan berat badan yang berlebihan dan untuk mengawal tahap kolesterol anda. Saya mencadangkan bahawa selama sebulan anda makan mudah segar, seluruh makanan, organik jika boleh, dimasak tanpa mentega, minyak atau lemak lain. Juga jangan menggunakan garam tambahan, Membina diet anda sayur-sayuran sekitar kukus dan rebus ayam dan ikan, menggunakan rempah seperti lada hitam, bawang putih, halia, cili dan jintan putih, ditambah herba hijau seperti ketumbar, untuk membuat makanan anda seperti yang lazat yang mungkin. Elakkan makanan tenusu, tetapi anda boleh mempunyai susu skim atau rendah lemak yogurt sebenar semula jadi.

Anda juga perlu memilih lemak 'baik' dan minyak - lemak tidak tepu atau lipids- yang anda lihat dalam kacang, biji benih, ikan berminyak, minyak zaitun dan avokado, dan bukannya 'tidak baik' lemak tepu dalam penuh lemak produk tenusu dan daging merah ini akan mengawal kolesterol anda. Apabila saluran darah sering sempit, lipid terapung, atau lemak, yang disedut dalam dinding arteri, mewujudkan plak, atau sel-sel buih, yang boleh menyebabkan pengerasan arteri kemudian. Ini boleh menyebabkan kekal tekanan darah tinggi, yang memerlukan ubat-ubatan diuretik atau hati-perlahan untuk menjaga keadaan di bawah kawalan. Penyelidikan di Amerika menunjukkan bahawa perubahan gaya hidup seperti puasa, yoga dan meditasi dalam sebenarnya membalikkan penyempitan arteri.

Setiap hari Isnin anda perlu pergi pada buah-buahan dan sayur-sayuran sup cepat. Mulakan dengan jus yang baru dibuat daripada lobak merah, epal dan halia. Kemudian, sepanjang hari, minum sup yang diperbuat daripada sayur-sayuran dimasak untuk satu jam atau lebih dalam stok ayam atau sayur-sayuran (jika ini dibuat dari saham atau air daging kiub, pilih, jenama garam bebas dan yis yang bebas organik). Dalam tempoh ini, menahan diri daripada minum kopi, yang kata kerja menurut waktu sehingga otot, dan alkohol. Juga mengelakkan sebarang makanan yang mengandungi garam, seperti daging salai atau sembuh atau ikan, dan apa-apa dalam tin, diproses atau makanan siap disediakan.

Senaman adalah penting. Ini sepatutnya tidak berdaya saing atau tekanan anda dalam apa jua cara. Berjalan dan berenang yang baik, tetapi yang paling berguna sekali adalah yoga. Ini adalah kerana dua sebab. Pertama, senaman adalah sangat memberi manfaat kepada otak. Kedua, pernafasan yang diamalkan dalam yoga mengekalkan karbon dioksida dalam darah. Otak menafsirkan ini sebagai satu ancaman dan memaksa saluran darah membesar, yang betul-betul jenis tindakan yang kita perlukan apabila tekanan darah tinggi.

Anda boleh mengamalkan senaman ini bernafas di atas katil pada waktu pagi dan petang. (menutup diri dengan selimut kerana suhu badan anda akan jatuh.) Tarik nafas selama tiga saat (tanpa membiarkan bahu anda naik atau semakin tegang), kemudian menghembus nafas perlahan-lahan selama enam saat. Bernafas dalam dan keluar melalui hidung anda. Jangan panik jika otot anda pemberi: ini adalah kerana badan anda meminta oksigen dan ia adalah jawapan yang kita mahu. Lakukan senaman ini selama sepuluh minit. Tujuannya adalah untuk melakukannya tanpa membangkitkan proses pemikiran logik. Jadi apabila anda telah diamalkan beberapa kali untuk mendapatkan idea masa, melakukannya tanpa kiraan. Cuba untuk menumpukan perhatian, hanya berasa lulus lembut udara melalui lubang hidung anda.

Selepas anda selesai bulan anda makan dikawal Saya cadangkan mengambil ubat Ayurveda Rasagandha (tablet), yang mengandungi campuran herba yang melegakan otot rangka dan fikiran dan oleh itu mengembangkan saluran darah. Ambil satu tablet setiap malam dengan hidangan anda. Jika anda mengalami pengekalan air, mengambil masa dua hingga tiga cawan teh Gokhru (beg) setiap hari.

The valerians herba. Bawalah sepuluh titik valerian berwarna pada waktu pagi dan petang. Akupunktur adalah juga baik untuk ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar