Sembelit Bantuan - Makanan Yang Bantu Anda Melegakan Atau Mencegah sembelit

Sembelit Bantuan - Makanan Yang Bantu Anda Melegakan Atau Mencegah sembelit

Jika anda tidak mempunyai keadaan perubatan yang mendasari yang membuat anda sembelit perubahan dalam diet boleh melakukan keajaiban untuk membantu mengelakkan badan anda menjadi sembelit.

Makanan serat tinggi Best

Secara umumnya ia adalah yang terbaik untuk makan makanan yang tinggi serat. Daripada makan roti putih sebagai contoh anda boleh makan roti gandum.

Apa Punca Sembelit?

Untuk memahami apa peranan makanan dalam mencegah sembelit, ia akan menjadi baik untuk memahami sesuatu tentang apa yang menyebabkan sembelit.

Sembelit adalah keadaan tidak dapat membuang air besar (atau pergi poo poo) dengan mudah. Ia berlaku apabila buang air besar adalah jarang atau tidak lengkap.

Najis keras adalah disebabkan terutamanya oleh mempunyai terlalu banyak air di dalam makanan yang anda makan dibawa keluar dari makanan yang kerana ia melalui usus besar. Ini menyebabkan najis keras dan kering yang sukar untuk mengusir.

Banyak perkara yang menyebabkan sembelit yang tidak berkaitan secara langsung dengan diet anda namun. Sesetengah jenis ubat-ubatan, dehidrasi, pelbagai keadaan perubatan, walaupun mengandung semua boleh menyebabkan sembelit tidak kira berapa banyak serat anda dalam diet anda.

Mencegah Sembelit Melalui Perubahan Diet

Tetapi, dengan anggapan bahawa tidak ada keadaan tidak wujud pemakanan anda boleh meringankan dan melegakan sembelit dengan memakan makanan yang akan bergerak melalui kolon dengan lebih cepat sementara mengekalkan lebih kelembapan.

Anda mahu makan makanan yang hebat untuk anda tetapi ia juga bergerak melalui usus dengan cepat dan lebih mudah membolehkan kita untuk mengelakkan sembelit sama sekali.

Bersama-sama dengan makan makanan serat tinggi anda juga mahu memastikan bahawa anda minum banyak air atau jus untuk mengelakkan dehidrasi.

Peranan Fiber

Makanan serat tinggi membantu mengurangkan sembelit kerana serat di dalamnya tidak mudah dihadam oleh badan. Sebaliknya, ia bergerak melalui usus menyerap dan menahan air. Ini membantu makanan lain untuk bergerak bersama-sama dan akan dikeluarkan dengan lebih cepat. Diet serat yang tinggi menghasilkan najis yang besar, lembut, dan besar yang melalui kolon dengan lebih mudah.

Serat tidak hanya terdapat dalam makanan seperti roti gandum namun. Ia juga boleh didapati dalam buah-buahan dan sayur-sayuran.

Membaca Label Makanan

Apabila membuat keputusan apa makanan untuk membeli adalah penting untuk melihat senarai bahan-bahan, jika ada, untuk memastikan anda benar-benar mendapat serat nyata. Roti, sebagai contoh, yang dilabel "gandum" tidak selalu keseluruhan. Banyak roti mengandungi "diperkaya tepung gandum" yang banyak kali telah mempunyai banyak serat sebenar yang terdapat dalam gandum, dikeluarkan. Banyak kali tepung itu telah dibatalkan germed yang membuang banyak gentian. Apabila membeli roti anda perlu mencari "100% gandum" atau pelabelan sama di label bahan-bahan itu sendiri tanpa bergantung kepada perkataan yang muncul pada bungkusan.

Contoh Makanan yang hebat yang akan membantu dengan Sembelit

Sesetengah makanan yang amat kaya dengan serat dan dengan itu amat membantu dalam meningkatkan pergerakan usus anda adalah kacang merah, kismis, brokoli, kacang, kacang tentera laut, pear, bayam, barli, dan prun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar