Sista Telah Dibuat Buah dada saya Tender - Apa Yang Boleh Saya Lakukan?

Sista Telah Dibuat Buah dada saya Tender - Apa Yang Boleh Saya Lakukan?

Soalan:

Saya 47, mempunyai anak, dan sepanjang tahun lalu telah membangunkan sista berganda di kedua-dua payudara, yang lembut apabila disentuh. Satu sista telah mengalir; ia kemudian diisi semula dan terpaksa mengalir lagi. Doktor saya telah mencadangkan petang primrose kapsul minyak tetapi tidak mempunyai nasihat lain. Haid saya tidak tetap dan saya juga telah mengalami apa yang doktor digambarkan sebagai pecahan kalsium, turun-dua pihak saya dari ketiak saya, yang juga sangat lembut. Bolehkah anda menawarkan sebarang nasihat kepadamu, gejala-gejala ini boleh dikurangkan?

Jawapan:

Manakala wanita cukup umur boleh melahirkan anak, tisu payudara pergi walaupun perubahan luar biasa, berkembang dan reda mengikut kitaran hormon. Ini kerana aktiviti ini berterusan bahawa risiko pertumbuhan yang tidak normal adalah tinggi.

Hormon pembiakan utama ialah estrogen dan progesteron. Pada akil baligh, ini memulakan pembangunan payudara, yang terdiri daripada saluran (tiub) dan tisu alveolar, sama dengan alveoli (pundi udara) yang terdapat dalam paru-paru. Semasa mengandung, tisu alveolar tumbuh di bawah pengaruh estrogen dan progesteron, ditambah prolaktin (hormon susu yang menghasilkan yang dihasilkan oleh pituitari) dan LACTOGEN plasenta (hormon yang dihasilkan oleh plasenta di peringkat akhir kehamilan). Susu yang dihasilkan dalam tisu alveolar, yang dikumpul oleh saluran dan ditarik ke bawah ke arah puting.

Pada separuh kedua kitaran haid, estrogen dan progesteron merangsang payudara (alveolar) tisu untuk tumbuh dalam kes wanita yang mengandung. Itulah sebabnya payudara membengkak dan sering menjadi sakit sebelum tempoh. Jika haid bermula, badan memahami tidak ada kehamilan supaya tisu payudara mengecut.

Kadang-kadang, tisu payudara membangunkan sista. Ini adalah seperti telur setengah mengebom dipenuhi dengan cecair, yang tumbuh dalam saiz dan boleh menjadi sangat membimbangkan kerana mereka berasa seperti ketulan. Mereka akan berkembang secara semula jadi sebagai kitaran haid berlangsung, seperti yang telah saya jelaskan, kemudian mengecut lagi. Jadi masa yang terbaik untuk memeriksa payudara adalah antara hari kelima dan yang ketujuh kitaran apabila sista (dan ketulan) akan berada di kecil mereka. Apa-apa keabnormalan rasa pada masa ini perlu diperiksa dengan doktor anda.

Sista didiagnosis oleh ultrasound dan mamogram. Walaupun kebanyakan sista benigna (tidak berbahaya), apa-apa pertumbuhan perlu dianggap sebagai mencurigakan, jadi doktor aspirasi (menarik off) cecair dan memeriksanya ini dipanggil biopsi. Lukisan off cecair juga mengecut sista tersebut, kerana anda memperolehi, jadi proses itu adalah kedua-dua diagnosis dan rawatan. Malangnya, teknologi ini masih belum benar-benar tepat atau boleh dipercayai, jadi anda perlu memastikan bahawa sista anda diperiksa secara berkala untuk berada di pihak yang selamat.

Setakat yang pecahan kalsium adalah berkenaan, saya cadangkan topi anda meminta pendapat kedua. Saya akan menasihati biopsi mengenai perkara ini.

Jika keputusan ujian ke atas sista anda terus menunjukkan tiada keganasan Saya cadangkan anda cuba yang berikut:

* Bertujuan untuk menguruskan tekanan, berehat dan mengawal gaya hidup anda. Ini adalah penting untuk mengekalkan kesejahteraan dan membetulkan apa-apa yang tidak normal yang menyebabkan sel-sel untuk berkelakuan secara tidak menentu.

* Mengurut payudara anda dengan mentega koko dua kali seminggu sebelum tidur. Perlahan-lahan memerah sista sedikit keras dan cuba untuk meratakan mereka. Apabila tisu payudara berasa licin, adakah bahagian urut ini seminggu sekali atau dua minggu sekali. Ini memberikan anda peluang untuk merasai payudara bagi apa-apa keabnormalan serta menjaga tisu lembut anda.

* Ambil multivitamin setiap hari untuk tiga bulan.

* Ambil tablet 15mg zink setiap hari selama dua bulan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar